Ajankohtaista

Takaisin

Kannattavuus paranee – ja myös luonto voittaa

Versowoodin toimitusjohtajan Ville Kopran mukaan Tarkkalan Kuljetus on päivittänyt autojaan ja pitänyt ne kilpailukykyisinä niin, että yhdessä kuormassa pystytään kuljettamaan aina maksimimäärä yksiköitä. Tämä parantaa kuljetusyrityksen ja teollisuuden kannattavuutta – ja myös luonto voittaa.

Tarkkalan rekka ajaa metsätiellä

Versowood on Suomen suurin yksityinen sahatavaran tuottaja ja jalostaja, joka käyttää raaka-aineenaan kotimaista kuusta ja mäntyä.

”Tonteillemme tulevista tukeista noin puolet on sahatavaraa ja puolet tuotannon sivutuotteena syntyvää haketta, purua ja kuorta, joita hyödynnetään erilaisissa puutuotteissa sekä energiantuotannossa”, Versowoodin toimitusjohtaja Ville Kopra kertoo.

Oikeaan aikaan oikeassa paikassa

Tarkkalan Kuljetus hoitaa Versowoodin Riihimäen sahan sivutuotteiden ajoa Versowoodin asiakaslaitosten sellu- ja paperitehtaille. Lisäksi Tarkkalan autot kuljettavat Versowoodin puupellettejä uusiutuvaa energiaa hyödyntäviin energialaitoksiin. 

”Tarkkalan Kuljetuksella on ollut aina tarjolla meidän tarpeisiin sopivaa kalustoa oikeaan aikaan oikeassa paikassa oikealla hinnalla”, Kopra toteaa.

Ajan hermoilla oleva kuljetusalan kumppani

Tarkkalan Kuljetus saa Kopralta pisteitä joustavasta ja luotettavasta palvelusta sekä eteenpäin katsovasta asenteesta.

”Tällä alalla on paljon suhdanne- ja kausivaihteluita, jolloin välillä on hiljaisempia ja välillä kiireempiä jaksoja – ja se vaatii paljon joustoa ja ajan hermoilla oloa myös kuljetusalan kumppanilta”, Kopra toteaa.

Ville Kopran mukaan Tarkkalan Kuljetuksen kumipyörien päältä löytyy aidosti läsnä oleva, rehti ja sanansa mittainen porukka, joka pelaa reilua peliä, kehittää omaa toimintaansa ja pitää itsensä sekä asiakkaansa kilpailukykyisinä.

Säästetään kustannuksia ja luontoa

Versowoodilla logistiikka on merkittävässä roolissa – niin kustannusten kuin ympäristön kannalta. ”Suuri osa kuluistamme menee logistiikkaan ja myös sahatavaran hiilijalanjäljestä kolmasosa syntyy erilaisesta logistiikasta.”

Mitä enemmän siis saadaan pakattua kuljetettavaa tavaraa yhteen autoon, sitä enemmän säästetään niin kilometrejä, kustannuksia kuin luontoa, sillä Suomi on pitkien välimatkojen maa, jossa kuormaa kohden syntyy enemmän kuljetettavia kilometrejä kuin missään muussa Euroopan maassa.

Kopran mukaan Tarkkala on satsannut nykyaikaisiin autoihinsa ja pitänyt ne kilpailukykyisinä niin, että yhdessä kuormassa voidaan aina kuljettaa maksimimäärä yksiköitä.

”Se tuo kilpailukykyä niin kuljetusyritykselle kuin teollisuudellekin – ja pienentää myös sahatavaran hiilijalanjälkeä”, Kopra kiteyttää.